Na torach 785 mm i nie tylko...

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe Oberschlesischen Schmalspurbahnen Upper Silesian Narrow Gauge Railways

Website (C) 1997-2007 Jakub Halor


Srebrny Pociąg będzie kursował w każdą niedzielę od 2 października do 27 listopada. Początek trasy to stacja Katowice, skąd o 11:37 wyruszy pociąg Kolei Śląskich (kierunek Lubliniec, przyjazd na stację Bytom o 12:06). Następnie, w Bytomiu, po zaplanowanej przesiadce na tzw. „5 peron” Bytom Wąskotorowy, o 12:30 wyruszy pociąg Górnośląskich Kolei Wąskotorowych do stacji Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra (przyjazd 13:10). W godzinach 13:30 – 15:30 będzie miało miejsce zwiedzanie Zabytkowej Kopalni Srebra i Skansenu Maszyn Parowych. Odjazd powrotnego pociągu wąskotorowego ze stacji Tarnowskie Góry Kopalnia Srebra nastąpi o godzinie 15:50, by do Bytomia Wąskotorowego dotrzeć na godzinę 16:30. Natomiast z Bytomia pociąg Kolei Śląskich do Katowic odjedzie o godzinie 16:59 (przyjazd o godz. 17:24).

Aktualności Rozkład jazdy Historia GKW Tabor GKW Fotogalerie Wydawnictwa Dojazd, mapy Dalsze strony Kolej parkowa Linki, podziękowania
    Górnośląskie Koleje Wąskotorowe (GKW) od połowy XIX wieku były kluczowym elementem systemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów o rozstawie 785 mm połączyły setki kopalń, hut, fabryk i elektrowni aglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów. Ten sam rozstaw szyn miały zakładowe koleje technologiczne dysponujące specjalizowanym taborem. Przez ponad 100 lat górnośląska "rosbanka" zwiększała przewozy i była dochodowa. Pod koniec XX wieku załamaniu uległa gospodarka regionu, oparta na przemyśle ciężkim. Zarządzające GKW Polskie Koleje Państwowe utraciły wszystkich wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały dużą część rozległej sieci i majątku. W 2002 roku rolę głównego właściciela GKW przejmuje samorząd miasta Bytom, a operatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostaje Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych.

    Pociągi kursują w sezonie regularną
linią turystyczną Bytom-Tarnowskie Góry-Miasteczko Śląskie. Dogodne połączenie centrów górnośląskich miast z miejscami atrakcyjnymi turystycznie zapewniają przystanki ulokowane obok Dolomitów Sportowej Doliny w Bytomiu-Suchej Górze, Zabytkowej Kopalni Rud Srebronośnych i Sztolni w Tarnowskich Górach-Reptach i Zalewu Chechło-Nakło w Miasteczku Śląskim. Stacja Bytom Karb Wąskotorowy z lokomotywownią stanowi zaplecze techniczne GKW. XIX-wieczne warsztaty naprawcze kolei wąskotorowych w Bytomiu-Rozbarku są unikalnym w skali światowej zespołem zabytków techniki.
   
    Z dawnej kolei lokalnej Gliwice Trynek-Racibórz, mimo objęcia ochroną przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, ocalała jedynie zabytkowa stacja w
Rudach wraz z przyległymi krótkimi odcinkami, na których prowadzony jest sezonowy ruch turystyczny.
   
   
Kolej parkowa w Wojewódzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie podlega obecnie przebudowie z rozstawu 900 mm na rozstaw 785 mm, co może umożliwić w przyszłości bezpośrednie powiązanie z GKW.

 
Aktualności ] Rozkład jazdy ] Historia GKW ] Tabor GKW ] Fotogalerie ] Wydawnictwa ] Dojazd, mapy ] Dalsze strony ] Kolej parkowa ] Linki, podziękowania ]

Google
 
Web www.gkw.pl
Ostatnia aktualizacja: 16-10-01. Uwagi proszę kierować do autora